Wandeling op de Rittisberg

5 september 2013 - Ramsau am Dachstein, Oostenrijk

Het was nog redelijk vroeg en de ochtenddauw maakte plaats voor de opkomende zon. Het was nog vrij fris buiten als ik me naar de bakker begaf. Na de zware wandeling van gisteren besloten we om vandaag een rustigere wandeling te nemen. Onze keuze viel op de Rittisberg, een Erlebnispark gelegen in Ramsau am Dachstein.Men kan hier opteren om met de stoeltjeslift zich naar boven te laten brengen, baden aan een meer, zomerrodelen of rustig genieten op een terras in het dal of hut.

Wij kozen voor de 'Märchenwandeling' of sprookjeswandeling. Een geen te intensieve wandeling van ongeveer 1,5uur wandelen tot aan de hut.
Via een bospad door het bos zijn er een 30-tal haltes voorzien met houten figuren die telkens een sprookje uitbeelden. Bij sommige figuren staat er dan ook een paal waarop de kinderen op een knop kunnen drukken om het verhaal te beluisteren. Een hele belevenis voor de kleintjes, en voor de ouders is het minder vermoeiend, daar de kinderen zonder morren mee naar boven wandelen, uitkijkend en vol verwachting naar telkens het andere verhaal.

Eens aan de hut toegekomen te zijn, is hier ook aan de kinderen gedacht met een ruime speeltuin en zandbak.
Eveneens waren er talrijke banken voorzien om te picknicken en ondertussen te genieten van het mooie uitzicht.
Rond 16 uur zijn we dan opnieuw naar beneden gewandeld. Door de gezonde berglucht en het wandelen kregen we hier alweer honger en hadden we nog ruim te tijd om op het terras van de tearoom in Filzmoos te genieten van een lekker stuk taart met zicht op de Bischofsmütze. Naast het terras bevind zich een kleine weide met ezels, paarden, konijnen en eenden die voor de nodige gezelligheid zorgen. Ik kan er uren naar blijven kijken!

's avonds heb ik met ons Vicky nog een kleine avondwandeling gemaakt langsheen het dorp tot het donker werd.
Na het avondeten hadden we nog een film uitgekozen,maar of we beide daar veel hebben van gezien.... ?
Moe en voldaan zijn we richting ons bed gegaan!