Vertrek naar Filzmoos

18 augustus 2013 - Filzmoos, Oostenrijk

Vandaag reizen we verder naar Filzmoos. We zijn wel tevreden daar het appartement in Radstadt ons niet echt beviel. Blijbaar waren we denk ik niet de enigen, want de andere vakantiegangers leken niet al te happy te zijn, een glimlach of een goede morgen kon er nauwelijks van af. Ook van dieren hebben we hier niet veel gemerkt, buiten hun poezen. Van meehelpen op de boerderij was dan ook geen sprake wat ik ergens wel jammer vond. Echter niet getreurd, er is iedere dag zoveel te beleven en koeien genoeg onderweg.
Om 9u was alles gepakt en de koffers in de wagen ingeladen, we dienden echter wel te wachten voor we in ons appartement konden, daar deze nog eerst diende gepoetst te worden van de vorige vakantiegangers. Dan maar eerst gaan ontbijten in 'Die Landzeit' te Eben im Pongau. Dit restaurant is gelegen op de A10 net voor de afslag om naar Filzmoos te rijden en hecht enorm veel belang aan gezonde en natuurlijke bio-voeding. Het brood wordt hier nog ambachtelijk gebakken, elke maand wordt er telkens een ander soort zuurdesembrood gebakken, dat men hier eveneens kan aankopen. Ook de koffie wordt er op een ambachtelijke manier nog zelf gebrand, alsook is er een grote verscheidenheid aan heerlijke kruidenthees.
Voor het ontbijt was er dan ook een enorme keuze aan vers fruit, brood, beleg, zuivelprodukten enz..  Met een goed gevulde maag zijn we dan nadien naar ons appartement in Filzmoos gereden.... onze 'thuishaven'! Daar werden we heel hartelijk ontvangen door Duska, de uitbaatster van Haus Lowe, en hebben we eerst even wat bijgepraat.

Na het uitpakken besloten we om toch nog een korte wandeling te maken, het weer was enorm mooi, rond de 30°. De panoramaweg is een niet intensieve wandeling die langsheen het dorp loopt en waardoor je een mooi uitzicht krijgt van het dorp omgeven door de fascinerende Bischofsmütze en Dachsteinmassief. Eens op het dorpsplein toegekomen zijn we bij Fiakerwirt onze dorst gaan lessen op het terras.  Dit is nog een zeer oude boerderij, met een terras in originele Oostenrijkse stijl. De houten banken, kippen die er vrij rond lopen op het terras, konijnen, de geiten en ezels... dit alles is voor mezelf pas de Oostenrijkse sfeer opsnuiven... ja, de stalgeur die moet je er maar bijnemen.. daar krijg ikzelf een ferme energie-opstoot en honger van! Een goeie roggeboterham met kaas en smullen maar. Bij valavond steekt men het kampvuur aan; de warmte, de vlammen en de houtgeur...dit alles schenkt ons de nodige rust om de avond af te sluiten!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl