Panoramaweg Ramsau am Dachstein

20 augustus 2013 - Ramsau am Dachstein, Oostenrijk

Deze nacht goed geslapen in een nette kamer onder een dekbed met frisse lakens. Dit deed wel deugt na een drietal dagen enkel onder een kleine fleece te slapen. Vanmorgen om 6u opgestaan, het raam stond open en we konden dan ook de frisse berglucht opsnuiven. Zo stil in de morgen, zalig..... niet te vergelijken met de drukte van bij ons. Daar staan ze al onder hoogspanning van bij het ontwaken. Meestal geraken ze daar niet tijdig uit bed door de avond te voor te lang achter pc of tv gekluisterd te zitten en dan is het hollen naar hun werk 's morgens. De dames zich al opmakend achter het stuur, de heren hun das nog knopend ..Hier daarentegen zie je om 22u nog nauwelijks een licht branden, de restaurants en herbergen die rond 22u hun deur sluiten. Pikdonker en stil is het hier in het dorp en kan je nog echt van een 'nacht' spreken.

Deze morgen eerst zelf voor ons ontbijt gezorgd, eindelijk is niet uit-huis dienen te gaan deze keer om ons maag te vullen.Met ons Vicky in de vroege morgen naar de bakker warme Semmelbroodjes gaan halen, de zon geeft al voldoende warmte dit keer. Een wandeling van een klein half uurtje doet de eetlust alleen maar aanwakkeren! Nadien zijn we dan richting Ramsau am Dachstein vertrokken. Dit dorp ligt op 1135m hoogte in de provincie Steiermark en telt 2795 inwoners. Het dorp wordt vooral gekenmerkt door het imposante Dachsteinmassief en het skischansspringen in de winter.Tevens is dit dorp uitgeroepen tot het kuuroord 'Quelle deiner Kraft'! Op het dorpsplein bevind zich het gebouw van 'Die Bergretter' de serie die op ZDF uitgezonden wordt. De opnames vinden hier plaats in Ramsau en omgeving. Van hieruit hebben we onze wandeling aangevat en gekozen voor de Panoramaweg, die loopt door vele weiden en langsheen verschillende boerderijen. Onderweg kan men genieten van de mooie uitzichten omgeven door de vele bergketens! Een voordeel van deze wandeling is dat er nauwelijks klimwerk aan te pas komt en er voldoende banken voorzien zijn om in alle rust van al het natuurschoon te genieten. Rond 12.30u dienden we echter terug rechtsomkeer te maken, daar de eerste grijze wolken zich aankondigden. Eens aangekomen bij het beginpunt van onze wandeling was de wind al gaan aanwakkeren met vrij zware bewolking.
Daarom maar besloten om richting Europapark verder te rijden, een overdekt winkelcentrum te Salzburg. En al een geluk dat dit overdekt is, want bij het naar huis keren 's avonds was het een totaal ander weerbeeld geworden dan in de voormiddag. Enorme donkere wolken waaronder de bergen bedolven zaten, de aanhoudende stortregen dat maakte dat de wegen er glad bijlagen en voorzichtigheid geboden was!

Ons Vicky houdt echt niet van zulk weer. Voor het slapengaan wou onze dame nauwelijks buiten om haar plaske te doen, voor haar lagen er blijkbaar al plassen genoeg en wou ze in geen enkel opzicht haar poten nat laten worden. Hopen maar op beter weer morgen en de Panoramaweg die gaan we zeker nog een andere keer verder afmaken!