Trip naar de Gosausee

23 augustus 2013 - Gosau, Oostenrijk

Gosausee

Vanmorgen gaven ze op de radio niet al te standvastig weer aan. In de voormiddag zou het nog zeer wisselvallig weer blijven met regen, in de namiddag zou de kans op zon toenemen. Vandaar we besloten om naar de Gosausee te rijden, een groot meer gelegen ten noordwesten van het Dachsteinmassief in het dorp Gosau. Het is tenslotte al een klein uur rijden en daartegen hoopten we dat het enigszins toch al wat zou opklaren. En geluk hadden we, eens daar toegekomen was het nog wel bewolkt maar van regen was er geen sprake meer. Door het dikke wolkendek besloten we om de Gosaukammbahn niet te nemen, maar een wandeling te maken van 5km  rondom het ganse meer. Mooi om zien waren enkele bergbeklimmers die het vak onder de knie probeerden te krijgen onder toeziend oog van hun begeleider/lesgever. Normaal is het meer een felbegeerde plaats voor zonnekloppers en waterliefhebbers maar door het onstandvastige en ietwat frissere weer waren er alleen duikers die hier hun hartje ophaalden. Tegen het eind van de wandeling was het grotendeels uitgeklaard en konden we opnieuw van de zon genieten op het terras van Gasthof Gosausee dat pal aan het meer ligt aan het eind van het Gosaudal. De mussen en vogels zijn hier zo vertrouwd met de toeristen dat ze vlak naast jou komen zitten en alles wat op de grond valt meteen komen oppikken.

Adembenemend is het uitzicht op de Gosau gletsjer en het Dachsteingebergte. Dit panorama is overbekend in Oostenrijk en werd reeds door honderden schilders vereeuwigd.

Tijdens onze terugreis diende de zon opnieuw plaats te ruimen voor dikke stapelwolken. Gelukkig waren we net op tijd terug in ons appartement als er een hevig onweer uitbrak. De regen viel er in bakken uit, rukwinden en ferme donderslagen en bliksems teisterden hier het ganse gebied. Afwachten maar voor morgen, wat het weer ons brengen zal!