Altenmarkt-Zauchensee

24 augustus 2013 - Altenmarkt im Pongau, Oostenrijk

Altenmarkt - ZauchenseeNa een nacht van onweersgrillen was het vanmorgen dan toch enigszins uitgeklaard en kwam de zon opnieuw te voorschijn. Van een blauwe lucht was wel geen sprake en was het eerder afwachten hoe het weer verder zou evolueren. Hier in deze streek is het gebruikelijk dat de meeste winkels op zaterdag rond 12u sluiten. Daarom zijn we dan  na ons ontbijt eerst naar de winkel  gegaan om ons van het nodige te voorzien voor het weekend.

Nadien zijn we dan richting Altenmarkt - Zauchensee vertrokken, om daar met de Gamskogelbahn naar boven te gaan tot aan het bergstation en de Gamskogelhütte.

Altenmarkt ligt op een hoogte van 865 meter en vormt samen met het almdorp Zauchensee (1350) een waaier van skipistes in de winter. In het centrum van Altenmarkt vindt je prachtige oude huizen, omgeven door weiden en bossen. Zauchensee daarentegen  is veel meer een hoteldorp voor de echte skifanaat.

In de zomer zijn er hier talrijke mogelijkheden om te wandelen in het Seekargebiet. Een prachtig mooi kleurenpalet van de almen, verfrissende bergrivieren, omgeven door de schoonheid van de bergen in heel deze regio.

Een van de grootste stuwmeren van Europa ligt op slechts 30 minuten lopen van het bergstation van de Gamskogelbahn, nl. de Seekarsee.In 2005 werd dit meer kunstmatig aangelegd, doch een wandeling rond het meer is zeker aan te bevelen en meer dan de moeite waard. Je kan de keuze maken om te voet naar dit meer te gaan via een goed begaanbare, doch enigszins steile wandelweg, of je kan opteren om een boemeltreintje (tractor) te nemen tot aan het meer. Wij opteerden natuurlijk om dit te voet af te leggen en ondertussen te genieten van het mooie berglandschap. Tegen de avond was het dan met de kabelbaan opnieuw naar beneden om ons terug huiswaarts te begeven.

In de late avond kwam er opnieuw onweer opzetten, met de daarbij horende klank en lichtspektakel van donder en bliksem.