Onze eerste dag in Radstadt

16 augustus 2013 - Radstadt, Oostenrijk

Vanmorgen rond 6.30u scheen de zon heerlijk over de bergen onder een helderblauwe hemel. De vermoeidheid van de vorige dag was zo goed als verdwenen, toch besloten we om het deze dag eerder rustig aan te doen.  Onze koelkast stond er leeg bij, trouwens om die te gaan vullen hadden we geen zin, daar ze niet echt al te netjes oogde van binnen. We besloten daarom naar Filzmoos, gelegen langs de andere kant van de berg, te rijden om daar in de Konditorei (bakker) te gaan ontbijten. Daar toegekomen was het ineens een aangenaam weerzien van dorpsgenoten, Duska en Boris die Haus Lowe uitbaten (onze thuishaven), de band die we daar met de bevolking hebben is niet te vergelijken met die in België. We werden hier dan ook in de watten gelegd en kregen een goed gevulde tafel als ontbijt met de plaatselijke Semmelbroodjes, kazen, vlees en zoetigheden. Die Oostenrijkers kennen ook geen maat als het over hoeveelheden van voeding gaat. Anderzijds ging het hier bij ons twee wel gretig naar binnen en voor we het wisten was dan ook alles naar binnen gespeeld, tja... het moest ook maar niet zo lekker wezen... we zullen het hier maar op de  berglucht steken.

Tegen de middag besloten om naar de Steirischer Bodensee. te rijden. Je kan daar rond het meer wandelen zonder enig klimwerk. Als uitstap is dit zeker aan te bevelen voor personen die niet meer zo goed te been zijn of lange tochten kunnen maken, banken zijn er in overvloed voorzien om uit te rusten en van de mooie omgeving te genieten. Ook de kweekbedden vol met forellen is de moeite waard om te aanschouwen. Voor degenen die toch de bergen willen intrekken kunnen daar een tocht aanvatten naar de Hans Wödl Hütte, een hele mooie wandeling tussen de rotsen en de waterval, wel vrij intensief maar zeker de moeite waard! De uitzichten onderweg zijn prachtig, en eens aan de hut toegekomen zit je op een hoogte waardoor je een uitzicht hebt over de vele bergketens. Een aanrader voor ieder die van intensieve bergtochten houdt!
Van de gelegenheid hebben we ineens gebruik gemaakt om een roeiboot te huren. Ik als kapitein, Vicky als matroos  en Sander als onze roeislaaf. Eerlijk verdeeld toch, hij is tenslotte de enige man hier in het reisgezelschap! Zalig op het meer, de rust, de eenden, af en toe wel de verkeerde richting uit en boot tussen het riet,tja als kapitein dien je wel de vaarroute in het oog te houden, maar blijkbaar had ik het te druk met de omgeving te aanschouwen.

Iedere vrijdagavond speelt in Filzmoos de plaatselijke muziekkapel op het dorpsplein en zijn we daar naartoe gegaan. Bij het horen van de trommels beginnen mijn handen telkens weer te kriebelen.Van mijn 6 jaar tot mijn 30ste heb ik zelf steeds in een muziekkapel en showband gespeeld, lesgegeven in alle slagwerk van xylofoon tot de drums. Het geeft toch iedere keer een speciale sfeer, de muziek, de lichtjes in de bergen, een mooie afsluiter van een fantastische dag!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade