Nationalparkzentrum Hohe Tauern en Krimmlwatervallen

29 augustus 2013 - Mittersill, Oostenrijk

Deze nacht heeft zich dan toch een weersverandering voorgedaan , bij het ontwaken scheen vandaag de zon! Van profiteren maar en een ochtendwandeling gemaakt om me nadien te begeven naar de bakker. Het was nog wel vrij fris buiten, hier en daar was er nog wel bewolking maar vooral.... het regende niet meer!
We hadden eerst een binnenactiviteit gepland in het museum Nationalparkzentrum in Mittersill omdat het weer in de voormiddag nog zeer wisselvallig was, om in de namiddag dan door te rijden naar de Krimmlwatervallen.

Het museum is zowel voor jong en oud en handelt over het gebied Hohe Tauern, de bergen, de natuur, mineralen, dieren, enz. Door middel van films, foto's, 3D- bioscoop en allerhande activiteiten leer je het gebied kennen.
Het was zo opgesteld dat je vaak op een eenvoudige en speelse manier alles kon vatten over de alpen.
Zelf vond ik de informatie over het gesteente en mineralenrijk van de bergen enorm boeiend.
Alleen al de decoratieve weergave van natuurlijke beelden in de tentoonstellingsruimtes met titels als ‘Zomer op de alpenweide’ of ‘Op de bodem van de bergbeek’ is een bezoek waard.

Nieuw dit jaar is een 360° panorama cinema,een 16 meter in diameter brede all-round panoramische wereld die hier voor je opengaat.
De openingsfilm presenteert de spectaculaire toppen van de Hohe Tauern en de nieuwe perspectieven van een gletsjerspleet. De vier seizoenen van de alpen worden hier mooi in weergegeven, je staat hier haast letterlijk middenin een wereld van bergen en natuur!
In de kelder van het twee verdiepingen tellende cilindervormige gebouw is de tentoonstelling ondergebracht "Making of National Park'. Het meest populaire is de panorama van de adelaarvlucht over de vallei van het nationaal park, waar bezoekers een route kunnen kiezen met een druk op de knop. De filmploeg waren hiervoor 120 uur met een helikopter onderweg. Een andere attractie is de wereld van de marmot & Co,hier Mürmeltier genoemd, een film die de knaagdieren begeleidt door alle seizoenen.

Wanneer we terug buiten kwamen scheen de zon overvloedig en waren er enkel nog een weinig witte stapelwolken te bespeuren.
Op weg naar de Krimmlwatervallen klaarde het steeds meer uit en werd het alsmaar zonniger en warmer, zalig om eindelijk opnieuw de zomerse temperaturen te voelen.
Eens daar toegekomen merkten we aan de drukte dat dit een zeer geliefde en toeristische trekpleister was.

De watervallen van Krimml zijn met een imponerende valhoogte van 380m dan ook de grootste van Europa en de op vijf na hoogste van de wereld. Het water stort hier naar beneden in 3 delen.De wandeling is hier dan ook aan aangepast. Je kan wandelen tot het middengedeelte, of je kan kiezen om door te gaan en hogerop te klimmen tot waar de waterval ontspringt.  Het Oostenrijkse Alpenverein onderhoudt de wandelroute die dadelijk leidt naar dit buitengewoon mooie natuurschoon, de verfrissende motregen en de imposante kracht van het water midden in de schitterende bergwereld van het nationaal park Hohe Tauern.

De kracht van het water en healing:
De watervallen en omgeving hebben een positief effect op het welzijn en de gezondheid van de mens. Miljoenen negatieve luchtionen stimuleren het immuunsysteem en reduceren het antal aanvallen bij mensen met allergieën of astma. Ook voor dieren en planten zijn de omstandigheden ideaal. Honderden mossen, korstmossen en varens groeien hier in het fijne nevelgordijn en 62 vogelsoorten hebben hier hun levensruimte. In Mittersill ligt het Nationalparkzentrum  van het natuurgebied Hohe Tauern, waar we 's morgens eerst naartoe gegaan waren.

Omdat we er pas tegen de middag toegekomen zijn hadden we vooropgesteld om tot het middelste gedeelte van de waterval te wandelen. Eerst onze picknick verorberd om nadien het natuurwonder te gaan bekijken. Onderaan de waterval was het vrij fris, het water stortte hier met een geweldige kracht naar beneden. De fijne waterdruppels vernevelden zich over je ganse lichaam als een natuurlijke verstuiver. Je kon hier de zuiverheid zo van opsnuiven en voelen. Je kreeg hier ahw de nodige kracht als geschenk om nadien de beklimming met de nodige opgedane energie aan te vatten.

Onderweg was het redelijk klimwerk, in het begin nog vrij druk, maar naarmate de wandeling vorderde zag je minder en minder wandelaars die de berg trotseerden. Mooie uitkijkposten die telkens de waterval langs haar mooiste zijde lieten zien. Het naar boven wandelen viel best mee, en alvorens we het wisten waren we reeds in de late namiddag aan het middelste gedeelte aangekomen. We vonden het nog redelijk vroeg, en vooral de uitdaging om verder te klauteren gaf ons een boost om de wandeling verder aan te vatten tot boven. Ik zou het echt zonde gevonden hebben om het hier al op te geven, hoe hoger.... hoe liever! Samen klauterden we verder tot aan de top en oorsprong van de waterval! En hier hebben we zekers geen spijt van gehad! Een prachtig uitzicht over het ganse gebied, Krimml in de verte, de waterval, de frisheid hiervan op te snuiven in het oneindig groen, Fantastich..... !!!!

Het afdalen verliep stukken makkelijker, het was al later en hierdoor waren er nog nauwelijks wandelaars, waardoor de afdaling in alle rust gebeurde en we konden nagenieten van de muzikale klanken van de waterval.... een enig en uniek natuurconcert!
Terug beneden voelden we welke kracht de watervallen ons gegeven had. Je voelt je hier als herboren, ook al heb je zo een intensieve wandeling ondernomen.... een pure natuurlijke healingsbron!

Nadien nog een hele trip met de auto van ruim een uur om naar ons verblijf in Filzmoos te keren. De wegen zijn hier zo rustig, dat de terugweg heel ontspannend verliep en we ondertussen nog konden genieten van de bergen.... Ik krijg er niet genoeg van, hoeveel bergen er hier ook maar zijn! Wat een luxe....!

Een goedgevulde maar fantastisch en wondermooie dag achter de rug, de dagen gaan hier voor mij veel te snel!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade