Kleinbergalm en Forstau

8 januari 2014 - Forstau, Oostenrijk

Kleinbergalm te Filzmoos

Gelukkig zaten de weersvoorspellingen juist.  Onder een blauwe hemel brak stilaan de zon door. Vannacht had het wel lichtjes gevroren bij een - 2°C. Nog niet echt koud te noemen voor de tijd van het jaar.

Omwille van het mooie en heldere weer besloten we om vandaag te gaan rodelen met de slee, tenminste als er voldoende sneeuw op de berg lag om met de slee te kunnen afdalen. Daar we op de website van Filzmoos hierover geen enkele informatie over terug vonden besloten we om na het ontbijt ons eerst richting sportwinkel te begeven en te informeren of de rodelbaan vandaag toegankelijk was.
Om met de slee van de berg te glijden was geen enkel probleem werd ons daar gezegd, de piste was open en er was voldoende sneeuw!

Yes!!!!.... goed nieuws en pret verzekerd..... In die sportwinkel een slee gehuurd en te voet den berg op. Maar na een tijdje begon dat ding toch wel zwaar door te wegen. Maar voor alles is er een oplossing.... vond ik niet beter om de slee over Sander zijn rug te hangen zoals een rugzak, zijn fototas der nog bovenop, Vicky in ons midden en hupsakee... verder klimmen maar... den berg op... naar den top! Ondertussen was de temperatuur ook nog is gestegen tot een kleine 15°C, het zweet stond haast in onze schoenen! Na een klein uur klimmen kwamen we eindelijk aan het begin van de rodelbaan maar bleek deze tot onze grote verbazing ook nog gesloten te zijn, daar er onvoldoende sneeuw lag, en te ijzig was geworden om met de slee naar beneden te glijden. Ja.. daar stonden we dan, Sander met onze slee op zijn rug, blij dat we al zover met dat ding naar boven waren gesukkeld! Zat er niets anders op dan terug naar beneden te gaan, dan wel te voet ipv. te glijden.... !

Telkens ik nog maar naar Sander keek was het gieren geblazen... eigenlijk was dit  geen zicht.... Een slee op zijn rug bij een temperatuur van 15° en volle zon.
Het leek wel den 'Dorpsgek' van Filzmoos! die de berg afkwam.
Het zal hopelijk voor een volgende keer zijn, dan wel 'met sneeuw'!

Na dit avontuur besloten we om naar Forstau te rijden om te kijken hoe de sneeuwomstandigheden daar waren en een wandeling te maken. Ook hier was de sneeuwkwaliteit niet optimaal. Toch overwogen we om een wandeling aan te vatten, ook al lag de weg er maar ijzig bij, op sommige plaatsen zag het er eerder uit als een schaatsbaan en was het arm in arm de berg afglijdend!

Morgen geven ze opnieuw mooi weer en temperaturen tot zelfs een 17°C, zijn we hier toch wel op wintervakantie?

Vandaag kunnen we alvast terugblikken op een aangename en zonnige dag, ook al ligt er niet veel sneeuw.... pret verzekerd!