Bezoek aan Salzburg

2 september 2013 - Salzburg, Duitsland

Bij het ontwaken zag het er buiten maar grijs uit. De regen was ondertussen al wel opgehouden en het weerbericht melde wisselvallig weer met af en toe kans op zon.

Uitstekend weer om de Stad Salzburg een bezoek te brengen. Zelf hou ik niet zo van steden omwille van het verkeer. Deze 'Altstadt' heeft echter zovele mooie plekjes en bezienswaardigheden, en is een mooie gelegenheid voor Sander zijn fotografie. Wel nam ik me voor om mijn wagen te parkeren buiten de stad en daar de bus te nemen richting 'Altstadt'. Met onze kaart konden we 24u gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. Maar welke bus, daar kwamen er zoveel en nergens werd er duidelijk vermeld welke nummer je diende te nemen.
Dan maar aan de eerste buschauffeur om inlichtingen gevraagd maar die hoorde het in Keulen donderen. Ok, geen probleem en naar onze volgende chauffeur, daar hadden we al iets meer geluk want die wees toch al de plaats aan, maar kende blijkbaar geen nummer? En ja hoor, derde keer goede keer, we hadden de juiste bus gevonden, maar die buschauffeur had nog nooit gehoord van de Salzburgercard, en dat je daar de hele dag gratis mee mocht rondtoeren. De chauffeurs worden zo te horen ook niet goed ingelicht door hun werkgever, al bij al  mochten we van hem toch gratis mee.

Salzburg is vooral bekend als de geboortestad van Mozart en organiseert 's zomers de Salzburger Festspiele. In de Getreidegasse kan men dan ook het 'Mozartsgeburtshaus' bezoeken.

Het oudste monument van Salzburg is de benedictijnerabdij St. Peter (Stift Sankt Peter), die uit 696 dateert en werd gesticht door de missionaris Rupert van Salzburg. Het geldt als het oudste klooster van Oostenrijk en herbergt de oudste bibliotheek van het land.

De bouw van de vesting Hohensalzburg begon in 1077. Deze omvangrijke vesting is het symbool van de stad. Ze werd slechts één keer belegerd (in 1525/26) en is in goede staat bewaard gebleven. Sinds 1900 is het complex met een kabeltrein te bereiken. Vanuit de burcht heeft men een prachtig uitzicht over de ganse stad en de Salzach.

Verdere bezienswaardigheden zoals de oude markt, de knusse Getreidegasse, de Dom, de Pferdeschwemme enz. zijn zeker het bezoeken waard.

Tegen de middag zijn we met een boot op de Salzach gaan varen tot richting Schloss Hellbrunn. Van hieruit kreeg je in alle rust een heel ander zicht op de stad.

Van heel de dag in de buitenlucht kregen we natuurlijk honger en vonden we in de  Getreidegasse een gezellige Konditorei met heerlijke taarten, en daar kon ik natuurlijk niet aan weerstaan. De 'Tophentorte' of kwarktaart vind ik hier super alsook de taarten op basis van yoghurt met braambessen en frambozen. Om mijn vingers van af te likken!

Tegen de avond zijn we dan met de bus teruggekeerd. Onderweg diende de bus plots hard te remmen zodanig een ietswat oudere dame die net rechtstond op de grond viel tegen een kinderwagen. Zij had zich fel bezeerd en daarom besloot de buschauffeur om ons te laten overstappen op een andere bus. Vermoedelijk werd er een spoeddienst bijgehaald. We kunnen enkel maar hopen dat er niets ergs met haar aan de hand was.

Het stadsbezoek heeft ons veel bijgebracht op gebied van cultuur en de geschiedenis over Salzburg.