De Grossbergsessellift in Filzmoos en Starjet 1 en 2 in Flachau

3 september 2013 - Flachau, Oostenrijk

Elke dinsdag en donderdag is de Grossbergsessellift in werking die enkele meters van ons appartement verwijderd is. Dit is een 4-personenstoeltjeslift die je naar boven brengt tot aan de Kleinbergalmhütte. Van daaruit kan je kiezen om te voet naar Neuberg te gaan via de Schwarze Lacke of te voet afdalen richting Filzmoos of andere berghûtten.

Wij kozen zelf om te voet naar beneden te gaan en na het middagmaal richting Flachau te trekken. De kabelbaan Starjet 1 bracht ons op een hoogte van 1354m. Van hieruit konden we meerdere wandelingen aanvatten, of we hadden de keuze om de Starjet 2 te nemen die je verder naar boven bracht tot op een hoogte  van 1737m.

Natuurlijk konden we hier niet aan weerstaan en namen de stoeltjeslift verder naar boven. Ook hier weer, hoe hoger, hoe liever... Eens aan het eindstation toegekomen belanden we in een wereld van bergtoppen en ketens. Zelfs van hieruit konden we de Bischofsmütze in de verte zien, de majestueuze bergketen Werfen met zijn wereldbekende ijsgrotten, het Tennengebergte, de Höchkönig, waar je ook maar keek.... bergen en nog is bergen! Geweldig mooi en geen woorden voor al dit natuurschoon! De lucht was ondertussen flink uitgeklaard en de zon scheen over de bergtoppen, waardoor deze een gouden gloed vertoonden. In de winter kan je hier met de Starjet 3 nog net iets hoger, jammer genoeg is deze in de zomer niet in werking. Elk jaar  vindt op deze piste ook de afdaling voor het Wereldkampioenschap skiën plaats, genoemd naar 'Hermann Maier', de bekendste skiër uit het dorp.

Op deze plek vergaten we gewoon de tijd en was het ondertussen al vrij laat geworden. Daarom opteerden we om met de Starjet 2 terug naar beneden te gaan tot in de helft en vandaar uit te voet de berg verder af te dalen. Gelukkig hebben we deze keuze gemaakt want anders zouden we niet voor het donker in het dal toegekomen zijn.

's avonds gaf het weerbericht voor de komende dagen zeer mooi en zomers weer aan... dat beloofd en wordt genieten!