Bezoek aan de Burcht 'Hohenwerfen'

26 augustus 2013 - Werfen, Oostenrijk

Rond 6.30u vanmorgen was het nog vrij donker buiten door de zware bewolking. Het regende nog steeds onophoudelijk en op het weerbericht gaf men nog steeds hetzelfde weerbeeld aan. Regen en nog is regen!
De voormiddag had ik vrij gehouden om massage te geven en voedingsadvies, het weer was toch enorm slecht buiten!

In de namiddag is het dan toch wel enigszins opgeklaard en zijn we opnieuw naar de Burcht 'Hohenwerfen' gereden. In Werfen toegekomen konden we kiezen om de kabelbaan te nemen naar boven of deze weg te voet af te leggen. Het was momenteel droog en gingen daarom liever te voet door het woud naar de burcht toe.

De burcht Hohenwerfen toornt als een strategisch bouwwerk bovenop een 155 meter hoge markante rotspartij uit boven het Salzachdal, op ongeveer 40 km. ten zuiden van Salzburg en wordt majestueus omgeven door de machtige bergketens van het Tennen- en Hagengebergte.

Het burchtcomplex is een "zusterburcht" van de vesting Hohensalzburg en dateert ook reeds uit de 11-eeuw.

Deze burcht werd gebouwd van 1075 tot 1078 in opdracht van aartbisschop Gebhart von Salzburg. Na zware beschadiging door een brand in 1931 werden er verscheidene delen opnieuw herbouwd.

Eeuwenlang diende Hohenwerfen als gevangenis. Ook heersers als aartsbisschop Adalbert III (1198), graaf Albert von Friesach (1253), het hoofd van de Pruisische Stiermarkprovincie Siegmund (1525) en aartsbisschop Wolf Dietrich von Raitenau (1611) werden hier gevangen gehouden.

In 1968 was de burcht toneel voor de Hollywoodfilm ‘Where eagles dare’ met Clint Eastwood en Richard Burton. Ook in 1965 voor de wereldbekende film van 'The Sound of Music' werd de burcht gebruikt als achtergronddecor tijdens het lied do-re-mi.

Vandaag de dag dient de burcht als een ware "belevenisburcht" met talrijke evenementen zoals concerten, theater- en folkloreavonden en burchtfeesten.

Als we aan de burcht toekwamen was er net de Valkshow begonnen! Dagelijks wordt deze show opgevoerd op de burcht door de valkeniers in klederdracht met hun grote verscheidenheid aan valken, gieren en adelaars.
De valken scheren hier over je hoofd en tussen het publiek. Enig en best boeiend om zo een voorstelling te kunnen bijwonen. Als een zweefvliegtuig vliegen ze met wijdopengesperde vleugels over de burcht en  bergwereld, dit gaf ons een heel rustgevend gevoel! Jammer genoeg was het beginnen motregenen en was het moeilijker om de vogels in de lucht te aanschouwen. Op dat moment had ik graag kleine ruitenwissertjes op mijn bril gehad!
Het valkerijmuseum dat ondergebracht is in de burcht is eveneens een aanrader om te bezichtigen. Alle attributen rondom valkerij en klederdracht worden hier tentoongesteld.

In de burcht zelf is het een speciale ervaring en sfeer, de soms smalle gangen, harnassen, de grote verscheidenheid aan zwaarden en dolken die er tentoongesteld worden. De kledij en woninginrichting gaf ons een idee over de levenswijze van toen. Zowel ik als Sander vonden het zeer leerzaam en ontzettend boeiend!

Vanuit de burcht hadden we een zeer mooi uitzicht over de stad Werfen,het imposante bergmassief Werfen met de wereldbekende ijsgrotten die uitgeroepen zijn tot de mooiste en grootste ter wereld. De Salzach die zich al kronkelend een weg baande door de bergen. Kort samengevat..Wondermooi!
Met zo een mooi uitzicht zou ik wel iedere dag willen ontwaken en mochten ze me hier dadelijk als figurant laten fungeren! Je voelt je hier ahw zelf als een valk, vrij in de lucht vertoevend, in alle rust en stilte in een weelde van bergen en groen!

Na hier toch wel enige uren te hebben doorgebracht zijn we tegen de avond te voet terug naar beneden gegaan.
Het was meer dan de moeite waard en hebben er echt van genoten en heel wat van opgestoken!

's Avonds is het hier dan weer opnieuw beginnen regenen en zag je nog nauwelijks iets van de bergen door de zware bewolking en mist. Hopelijk wordt het morgen toch wel iets zonniger zodanig we opnieuw de bergen kunnen intrekken met onze rugzak!