Hallstatt

19 januari 2014 - Hallstatt, Oostenrijk

Rond 6u was ik al klaarwakker. Op dit uur lag het dorp er dan ook haast bewegingsloos bij. Af en toe kon je de wind dan ook tussen de dennen in het woud horen. Zalig deze rust en stilte!
Het zou nog wel even duren alvorens het licht werd en had daarom nog ruimschoots de tijd om mijn bakkriebels de vrije loop te laten en een cake te bakken. Van de geur alleen al, daar krijg je op een zondagmorgen toch wel honger van! Wanneer deze in de oven aan het bakken was, had ik nog net voldoende de tijd om ovenverse broodjes aan het bio-restaurant 'Landzeit' in Eben te halen. Geef toe, wat smaakt er beter dan warme broodjes op zondag!

Mooi uitgerekend kwam ik net op tijd terug in mijn appartement toe om de cake uit de oven te halen.
Ondertussen waren Maria en Maggy ook wakker en hadden ze reeds de tafel gedekt en koffie gezet. Dat het ontbijt lekker was, daar hoef ik niet al te veel over te vertellen denk ik, we lijken hier wel over een berehonger te beschikken, en de broodjes spelen we hier dan ook vlotjes naar binnen!

Het weer was ons vandaag minder goed gezind. Een grijze, bewolkte lucht met af en toe wat lichte motregen die het gebied hier teisterde. Om de bergen in te trekken was het te guur weer, vandaar ik besloot om even op internet de webcam van Hallstatt te raadplegen om te kijken hoe daar het weerbeeld eruit zag. En zoals ik vermoedde was het weer daar beter dan in Filzmoos en besloten we om daar naartoe te rijden. Onderweg genoten Maggy en Maria in de auto van de prachtige uitzichten, de schakering van de groene almen en de besneeuwde bergtoppen, zalig om te horen dat de trip  hen zo bevalt!

In Hallstatt toegekomen was het uitzonderlijk rustig. Ook al is het een zeer toeristisch stadje, op zondag is hier dan ook bijna alles gesloten, buiten een drietal souvenirwinkeltjes. Ook qua toeristen was het vrij rustig vandaag en was het in het stadje heerlijk vertoeven. De Hallstättersee lag er heel rustig bij, omgeven door het Dachsteingebergte. Het oude stadje zelf dat tegen een bergflank is gebouwd, met zijn vele authentieke huisjes en kleine steegjes is zeker de moeite waard! De sfeer dat het stadje uitademt is uniek en geeft je een speciaal gevoel! Op het dorpsplein aangekomen besloten we om eerst onze middagmaaltijd te nuttigen in het café-restaurant waar ik met Sander telkens iets ga eten wanneer we in Hallstatt vertoeven. Ze zijn hier zeer vriendelijk, het interieur is gezellig ingericht en het belangrijkste is vooral een lekkere keuken en een ruim aanbod aan taarten!

Nadien was het alweer tijd om stilaan terug te keren, de lucht was ondertussen uitgeklaard en kwam lichtjes de zon erdoor! Een echte meevaller want dit gaf een heel andere uitstraling over het meer en de bergen! In de kleine souvenirswinkeltjes hielden we even halt om hun ruim aanbod aan zouten te ontdekken. Hallstatt beschikt zelf over een zoutmijn die je in de zomerperiode kan bezoeken, vandaar ook de vele winkeltjes met een grote verscheidenheid aan zouten, met kruiden enz.
In één van de souvenirswinkels verkochten ze bergkristal met een rood roosje ingegrift, dit werd ons als geschenk geschonken door Maggy. Een heel mooie betekenis voor me, daar ik in het verleden een gedicht over een roos hebt geschreven.
Omstreeks 18u waren we dan opnieuw aan de parking om met mijn auto richting appartement te keren. In het donker door vaak smal, kronkelende bergbaantjes, de lichtjes in de bergen, de vele verlichtte dorpen in kerstsfeer, zalig onderweg en gewoon genieten! We werden er echt stil van!

Na het avondeten en gezellig onderonsje wezen de wijzers van de klok richting 22u. en het duurde dan ook niet lang om stilaan naar bed te keren.