Hallstätt

21 augustus 2013 - Hallstatt, Oostenrijk

Rond 6u was het nog vrij bewolkt, het was zo zalig onder de donsdekens en opnieuw ingedommeld tot een uur of 7.Na het ontbijt zijn we dan richting Hallstätt vertrokken. Het was nog wel redelijk grijs buiten, maar het weerbericht voorspelde steeds meer opklaringen in de loop van de dag. Hallstätt is een oud, klein stadje gelegen in de Salzkammergut in Ober-Österreich en telt een 795 inwoners. De stad  ligt vlak  tegen het gebergte aangebouwd.aan de Hallstättersee en was tot in de jaren '60 enkel via het meer te bereiken. Aan de zuidoever ten zuidoosten van Hallstätt ligt het dorp Obertraun. De zoutmijnen in Hallstätt trekken ieder jaar vele vakantiegangers aan.

In juni 2011 werd bekend dat het dorp door een aantal Chinezen geheel zou zijn gefotografeerd en opgemeten. Het zal, in spiegelbeeld, worden nagebouwd in de Chinese provincie Guangdong, deze werken zijn ondertussen dan ook in juni 2012 voltooid.

In de namiddag hebben we ons met een elektrisch bootje op de Hallstättersee begeven. Vanop het water konden we genieten van het dorp dat tegen de berg aangebouwd is, de talrijke bergketens en zelfs de kabelbaan van Krippenstein die de mensen naar de ijsgrotten brengt, konden we in werking zien, al was de kabine dan wel piepklein vanop zulke hoogte. Een apart karakter krijgt het stadje door de vele en kleine straten en steegjes... de vele trappen die dienst doen als straat, heel uniek in uitstraling! Sander heeft zijn hart kunnen ophalen qua fotografie, ben alvast benieuwd naar het resultaat!
Deze plaats is zeker meer dan het bezoeken waard!

1. Rosette:
    22 augustus 2013
    Proficiat Manuela (en ook Sander) het is mooi om lezen, zo kunnen we ook een graantje meepikken van de gezellige Oostenrijkse sferen...
    geniet nog veel en kom veilig terug.
    tot binnenkort
    Rosette